The Brueg(h)el Phenomenon. Paintings by Pieter Bruegel the Elder and Pieter Brueghel the Younger with a Special Focus on Techniques and Copying Practices


Infos

Titre
The Brueg(h)el Phenomenon. Paintings by Pieter Bruegel the Elder and Pieter Brueghel the Younger with a Special Focus on Techniques and Copying Practices
Collection
Scientia Artis
Editeur
IRPA
Auteurs
Numéro
8
Sortie
2012

T

his three-volume book is the culmination of a long-term research program carried out by the Royal Institute for Cultural Heritage in partnership with the University of Liège; it has benefited from the generous collaboration of 19 Belgian and foreign museums and numerous private collections.
The fascination for the works of Pieter Bruegel in the decades following his death in 1569 is only matched by the public interest they stimulate today. At the end of the sixteenth century and in the first half of the seventeenth century, the most ambitious art collectors fought over the rare paintings by the master that were still on the market. This context was the catalyst for the appearance of copies and pastiches; genuine forgeries were also produced. Read next

L

e programme de recherches dont rend compte cet ouvrage en trois volumes a été accompli par l’Institut royal du Patrimoine artistique en partenariat avec l’Université de Liège ; il a bénéficié de la collaboration de 19 musées belges et étrangers et de nombreuses collections privées.
La fascination que suscitèrent les œuvres de Pierre Bruegel dans les décennies qui suivirent sa mort en 1569 n’a d’égal que celle qu’elles éveillent auprès du public aujourd’hui. À la fin du XVIe et dans la première moitié du XVIIe siècle, les collectionneurs d’art les plus ambitieux s’arrachaient les rares tableaux du maître qui circulaient encore sur le marché. Un tel contexte était propice à l’apparition de copies et de pastiches ; des faux avérés virent même le jour. Lire la suite

Vidéo sur ULg.TV
Article du 15e Jour (n°216, septembre 2012)

Partager cette sortie de presse